Nieuwsbrief 4 december 2020

Amsterdam, 4-12-20

Beste ouders en verzorgers,

Sinterklaas

Vandaag hebben we gelukkig toch het Sinterklaasfeest op school kunnen vieren. We hebben dit op een ludieke manier gedaan. Er was door de Sint voor de groepen 1 tot en met 4 en de Nieuwkomers een filmpje opgenomen. Ook zijn er cadeautjes op school langsgebracht en in groep 5 tot en met 8 hadden alle kinderen een surprise gemaakt voor iemand anders uit de klas. Wat heb ik daar mooie surprises bij gezien. Het was een feest om te zien hoeveel moeite de kinderen voor elkaar hebben gedaan. Het was voor de jongste kinderen wel even wennen dat de Sint vanuit huis werkt, maar toen bleek dat hij veel over de prestaties van de kinderen kon vertellen, waren ze dik tevreden. Wat fijn dat hij vanuit huis toch alle informatie van de pieten heeft gekregen.

Toelichting corona rooster

Ondanks het feit dat thuiswerken het woord van 2020 is, heeft dit niet onze voorkeur. We hebben de afgelopen vier weken met een ander rooster gewerkt. Dit was nodig om de school te kunnen draaien met veel zieke collega’s thuis. We hebben de feedback gekregen dat we specifieker in kaart moeten brengen waarom dit nodig is. Ik zal met u de cijfers van de afgelopen weken delen, zodat u een beeld krijgt van wat er op school speelde.

Maandag 9 november zijn we gestart met het coronarooster. We hadden die week vier positief geteste collega’s, een zieke collega (geen corona) en vijf in thuisquarataine of moesten testen ivm klachten. We mistte die week 10 collega’s. In een team van 26 mensen is dat bijna 40%.

In de week van 16 november hadden we nog vier collega’s thuis met corona, er zaten nog twee mensen in thuis quarantaine en er werden twee  collega’s getest. We mistte die week eerst zes en later acht collega’s.

In de week van 23 november hadden we nog drie collega’s thuis met corona en een in thuis quarantaine. Toen zagen we gelukkig een terugloop in de zieken.

De afgelopen week zijn twee collega’s gedeeltelijk terug op school. Helaas zijn zij erg lang en hevig ziek geweest en hebben zij tijd nodig voor hun herstel. Zij werken nog niet volledig, maar er is weer een lichtpuntje. Volgende week komt er een collega uit de thuis quarantaine terug en een collega die hersteld is van corona. We hebben er dan ook vertrouwen in dat we weer terug kunnen naar het normale rooster. Dit betekent onderwijs op school voor alle leerlingen, iedere schooldag. Daar zijn we heel erg blij mee. Wij hebben de afgelopen weken een keuze gemaakt waar lang niet alle ouders het mee eens waren. Het is voor ons een moeilijke beslissing geweest. In overleg met het bestuur en kijkend naar de verschillende mogelijkheden, is dit de beste keuze geweest. We begrijpen de zorgen van alle ouders en hopen dat we niet nogmaals in deze situatie terecht komen.

Webinar in samenwerking met de GGD

We hebben op dit moment veel leerlingen die vanuit huis het onderwijs volgen ivm thuisquarantaine. Het is fijn dat de ouders de richtlijnen van de GGD opvolgen. Dit helpt mee in het verminderen van de verspreiding van het virus. Samen komen we door deze moeilijke periode heen.

We hebben een webinar georganiseerd over het coronavirus. Dit was een zeer informatieve bijeenkomst. Mocht u deze gemist hebben en graag terug willen kijken, dan kunt u mij een mail sturen. Ik stuur u dan de link toe.

West academie

Vrijdag 13 november zijn we op school begonnen met de Westacademie. Er zijn hiervoor leerlingen geselecteerd uit de groepen 4,5,6 en 7. Zij krijgen op vrijdagmiddag extra lees- of rekenles in combinatie met een sportles in de gymzaal. Wij zijn hiervoor de samenwerking aangegaan met de Bijles Academie en het ABC. We zien dat de kinderen hier erg enthousiast over zijn. Zelfs zo enthousiast dat kinderen die geen uitnodiging hadden gekregen ook graag wilden aanhaken. Mochten er weer plekken vrij komen, dan nemen wij contact op met de ouders van deze kinderen.

Aangezien de ouders nog steeds bijna niet de school in komen, wil ik jullie onze muur van trots niet onthouden. We hopen jullie snel weer in de school te kunnen ontvangen. Tot die tijd delen we af en toe een foto.

Wij wensen iedereen een fijn weekend.

Team OBS de Toekomst