Hoofdluis

Vrijdag 1 februari 2019

Hoofdluis op school en nu?

Op dit moment is er in meerdere groepen bij kinderen hoofdluis geconstateerd. Om te voorkomen dat de hoofdluis langere tijd een probleem is op school hebben we een aantal tips over de behandeling en een aantal feiten over hoofdluis op papier gezet. We willen alle ouders vragen u kind even goed te controleren op hoofdluis (Dit kan het beste met een luizenkam en een wit papier.) en mocht er sprake zijn van hoofdluis, dan willen we alle ouders met klem vragen dit goed te behandelen.

De komende weken zullen we alle kinderen uit de klas regelmatig goed controleren en mochten er levende luizen of neten worden gevonden dan zullen we direct contact opnemen met de ouders. Om u alvast wat informatie over hoofdluis en de behandeling te geven hebben we hier een aantal dingen voor u op een rij gezet.

Hoofdluis, hoe kan je dit behandelen en wat moet er verder gebeuren om verspreiding te voorkomen. Hoofdluis kan op twee manieren worden behandeld:

• 1. Door grondig elke dag te kammen gedurende twee weken
  • 2. Door een antihoofdluismiddel te gebruiken (in combinatie met kammen).

Voor het behandelen en kaminstructies kunnen wij u verwijzen naar www.landelijksteunpunthoofdluis.nl voor uitgebreide informatie over het behandelen van hoofdluis. Veel algemene vragen over hoofdluis kunnen echter ook door de school rechtstreeks worden beantwoord.

Feiten over hoofdluis:

• Hoofdluizen kunnen niet springen, vliegen of zwemmen, alleen lopen. Direct haar-op-haar contact is de enige manier om het op te lopen.
  • De luis maakt geen onderscheid tussen schoon of vies haar, met een slechte lichamelijke hygiëne heeft het dus niets te maken.
  • Alle mensen en diersoorten hebben een eigen luizensoort. Dierenluizen kunnen dus niet overleven op mensen en andersom.
  • Immuniteit tegen hoofdluis bestaat niet. Er kan voortdurend een (her)besmetting plaats vinden. Er is onvoldoende bewijs dat preventieve middelen/producten effectief zijn.
  • Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond, dat luizencapen/luizenzakken niet bijdragen aan het voorkomen van hoofdluis. Wanneer luizen gescheiden zijn van het menselijk lichaam kunnen ze maar kort overleven en worden de luizen dusdanig zwak dat een besmetting onwaarschijnlijk is.
  • Hoewel hoofdluizen niet kunnen zwemmen, verdrinken ze niet tijdens het zwemmen of tijdens het wassen van de haren. Ze kunnen zo’n 2 uur overleven onder water.
  • Hoofdluizenbesmetting via zwemmen is niet mogelijk. Hoofdluizen houden zich heel goed vast aan het haar. Als ze het haar eenmaal los hebben gelaten, zijn ze dusdanig verzwakt, dat ze niet in staat zijn om nieuwe besmettingen te veroorzaken als ze al drijvend per toeval een ander kinderhoofd weten te bereiken.
  • Er is geen wetenschappelijk bewijs voor de effectiviteit van aanvullende maatregelen zoals het wassen van beddengoed, knuffels en kleding. Het advies voor een grondige schoonmaak is niet langer van toepassing. Voor een hygiënisch gevoel en een gevoel van rust, kunt u dit wel doen.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Team OBS de Toekomst