Belangrijk

Maandag 25 november 2019

Amsterdam, 25-11-2019
Onderwerp: ​‘Tijd voor onderwijskwaliteit.’

Aan alle ouders van Stichting Westelijke Tuinsteden.

Beste ouders,
Het is nu tijd om in actie te komen. Wij kunnen geen minuut meer verliezen.
Vanaf augustus heeft u vast al gemerkt dat de scholen het moeilijk hebben. We zijn in Amsterdam het schooljaar begonnen met veel te weinig leerkrachten. In de stad Amsterdam waren er 400 leerkrachten minder dan nodig is om goed te starten. Bij de 16 scholen van onze stichting waren het er toen 13. En gedurende het jaar vertrekken er nog steeds leerkrachten bij onze stichting.
De staking en het extra geld dat de minister gegeven heeft, helpen niet voor morgen, niet voor overmorgen en de komende weken en zelfs niet voor de komende jaren. Het onderwijs zit in een diepe crisis.
Als de kwaliteit terugloopt, betalen onze kinderen uiteindelijk hiervoor de prijs. Helaas loopt de kwaliteit doordat er te weinig leerkrachten zijn bij de scholen terug en dus ook bij ons. Wij kunnen voor uw kinderen niet meer de kwaliteit van onderwijs garanderen, waar wij als stichting voor staan. In sommige gevallen kunnen wij alleen nog op uw kinderen passen. Dat vinden wij te erg voor woorden. Voor uw kinderen is deze prijs te hoog.
Ik wil als bestuurder opstaan voor uw kinderen. En hier spreek ik namens al onze directeuren, leerkrachten en partners. Wij willen onze standaarden van hoge kwaliteit zoveel mogelijk behouden in deze crisistijd. Er zijn al twee scholen waar het bijzonder moeilijk is om de deuren open te houden. Als dit erger wordt, kunnen we alleen nog maar scholen sluiten. Ik wil u met dit bericht niet bang maken, maar tot nu toe hebben we deze problemen misschien wel te weinig laten zien.
Al onze scholen sluiten van 9 t/m 13 december 2019 de deuren om te werken aan de kwaliteit van het onderwijs.​ Dit is een heftige beslissing maar wij doen dit om goed onderwijs aan al onze kinderen te kunnen blijven geven. Tijdens deze week werken de scholen hard aan een plan om de kwaliteit van ons onderwijs te behouden. Zodat uw kinderen blijven leren wat ze nodig hebben voor hun toekomst.
Beste ouders, wij hopen dat u ons in het belang van uw kind ondersteunt. Onze scholen zijn dicht en dat betekent dat ik van u vraag uw kind of kinderen in de week van 9 december 2019 thuis te houden. Ook vragen wij u om in het belang van alle kinderen naast ons te komen staan. Alleen samen zijn wij sterk genoeg om een signaal af te geven in de stad en naar de politiek in Den Haag. Wij willen uw kinderen het onderwijs geven waar zij recht op hebben. Het gaat om hun toekomst. Daar willen wij voor vechten.
Uw ideeën, steun, expertise, én uw bereidheid om uw kind een week thuis te houden zouden ons enorm helpen om stappen te zetten, maar ook om de maatschappij wakker te schudden. Wij vinden het een schande dat kinderen, uw en onze kinderen, er de dupe van zijn dat de politiek geen prioriteit geeft aan het onderwijs! Het moet echt anders, wij rekenen op u!
Joke Middelbeek Bestuurder StWT

Ook namens
Ferdinand Holthuysen, directeur AI
Lia van Reemst , adjunct directeur
Mariët ten Berge, Projectleider

Heeft u vragen bij deze brief?
Dan zijn wij voor u beschikbaar. U bent van harte welkom in de BOR, 1e verdieping.
25 november om 15.00 uur
26 november om 8.30 uur