Meedoen aan een film?

Vrijdag 8 juni 2018

Ik produceer de familiefilm De Club van Lelijke Kinderen, naar het gelijknamige boek van Koos Meinderts. Daarvoor ontwikkel ik lespakket voor basisscholen, en we zijn op zoek naar kinderen die het leuk vinden in de film mee te spelen, (gratis) acteerlessen te krijgen en te leren hoe je films maakt. Ik weet dat het als leraar altijd weer de kunst is om de stof te verpakken in een aantrekkelijke vorm. Daarom denk ik dat we elkaar verder kunnen helpen, want in de film zitten een aantal mooie thema’s verpakt!

De film wordt gemaakt in samenwerking met de Publieke Omroep (EO) en gaat over Paul, een jongen met grote flaporen, moet op een dag plotseling mee op schoolreisje. Al snel komt hij erachter dat hij in werkelijkheid samen met honderden andere kinderen wordt opgesloten omdat hij lelijk is. Op deze manier wil president Isimo het land opschonen. Paul weet te ontsnappen en richt samen met Sara, het mooiste meisje van de klas, ‘De Club van Lelijke Kinderen’ op. Vanuit hun schuilplaats gaan ze de strijd aan met de President. Lukt het Paul en zijn vrienden de andere lelijke kinderen te bevrijden, en het President Isimo omver te werpen? De Club van Lelijke Kinderen is een verhaal over zelfvertrouwen, discriminatie en in jezelf geloven – gebaseerd op de 2e wereldoorlog en moderne staatshoofden.

Ik sta nog aan het begin van het project, en mijn vraag is nu simpel: we zijn op zoek naar kinderen die het leuk vinden om mee te doen. Dat betekent dat ze in de film kunnen spelen (er zijn grote en kleine rollen waar auditie voor gedaan kan worden - we zoeken in totaal honderden kinderen), acteerlessen krijgen van de regisseur (uiteraard gratis) en straks natuurlijk naar de première komen als echte filmsterren. Op deze manier brengen we ze op speelse wijze lessen bij over gelijkheid, uiterlijk, discriminatie, politiek en de 2e wereldoorlog. Ze kunnen zich aanmelden via www.declubvanlelijkekinderen.nl, en hier is ook alle aanvullende informatie te vinden.

U zult ongetwijfeld veel van dergelijke verzoeken krijgen. Toch hoop ik dat u onze oproep voor kinderen met uw collega’s wilt delen (het lerarenteam), met ouders of bijvoorbeeld in de nieuwsbrief wilt plaatsen of op het digiboard. Als we verder zijn in het maken van de film ontwikkelen we ook een lespakket dat gekoppeld is aan alle thema’s van de film en vrij te gebruiken is door basisscholen. Juist daarom zou ik zo graag al een band opbouwen met u en uw leerlingen.

Ik hoop van harte dat u me verder wilt helpen. Mocht u nog vragen hebben dan mag u me altijd bellen (0645906502) of mailen. In elk geval hartelijk dank voor uw tijd.

Casper Eskes
Producent De Club van Lelijke Kinderen