informatie bijeenkomst StudieMax

Maandag 11 februari 2019

Beste ouders en verzorgers,

Donderdag 14 februari vanaf 8.30 uur houden wij op school een informatie bijeenkomst van Studiemax. Deze bijeenkomst zal plaats vinden op de begane grond in het lokaal tegenover de spelotheek. Tijdens deze bijeenkomst krijgt u wat informatie over studiemax en eventueel de mogelijkheid u kind in te schrijven. De kosten voor deze begeleiding zijn 8 euro per uur en deze bijles is 1 uur per week. Afhankelijk van de behoefte en de beschikbaarheid wordt u kind door studiemax ingedeeld. School biedt de ruimte, maar de contacten gaan rechtstreeks tussen u en StudieMax. Ik voeg nog wat informatie toe die wij van StudieMax hebben ontvangen. Mocht u geinterresseerd zijn dan bent u van harte welkom op de informatiebijeenkomst. (Deze bijeenkomst is voor ouders en verzorgers van beide afdelingen. U komt hier dus ook ouders van de Ontplooiing tegen.)

StudieMax bij Basisschool De Toekomst - extra informatie

Basisschoolleerlingen moeten aan steeds meer eisen voldoen. De resultaten vanaf groep zes zijn tegenwoordig bepalend voor de verdere schoolloopbaan. Dat is spannend en soms zorgelijk, want wat te doen als het op school niet goed gaat? Een leerachterstand op school zorgt ervoor dat kinderen zich ongelukkig en onzeker voelen in de klas. Dat creëert faalangst, werk vermijding of moeilijk gedrag. Problemen op de middelbare school zijn vaak begonnen met leerachterstanden in het basisonderwijs.

Bijles helpt.

StudieMax

Stichting StudieMax heeft als doelstelling: ‘Het organiseren en realiseren van bijlessen en huiswerkbegeleiding voor leerlingen van ouders met minder financiële draagkracht’. Wij proberen daarom de lessen beschikbaar te stellen voor de groep ouders die deze steun nodig hebben.

Leerlingen vanaf groep vier van het basisonderwijs kunnen terecht om ondersteuning op maat te krijgen bij het wegwerken van leerachterstanden en -hiaten en om studievaardigheden te ontwikkelen.

In augustus 2014 is bijles- en huiswerkbegeleidingsinstituut De Studietuin samen met de Openbare Bibliotheek Amsterdam een project gestart om bijles en huiswerkbegeleiding mogelijk te maken voor leerlingen die dit normaal niet kunnen krijgen.

In eerste instantie werd uitgegaan van tweehonderd leerling-plekken, maar dit is, vanwege de overweldigende vraag, inmiddels verdubbeld naar vierhonderd leerlingen. Bovendien is StudieMax niet alleen in de bibliotheek te vinden, maar ook bij sportclubs, de naschoolse opvang en nu ook op school. Vanaf woensdag 7 juni start StudieMax op basisschool De Toekomst.

Aanpak

Bij StudieMax wordt er gewerkt aan een betere werkhouding en een goede basis om de steeds moeilijker wordende lesstof te kunnen en willen volgen. StudieMax gaat terug in de lesstof, werkt met oefenbladen en concrete materialen om de basisstof bij te spijkeren. Naast verbetering van basisvaardigheden en meer zelfvertrouwen zijn inzet en motivatie (of het gebrek daaraan) punt van aandacht. De bijlessen zijn gebaseerd op de kerndoelen. Ondersteunende elementen voegen we toe aan onze werkwijze.

StudieMax heeft een bijles-systeem waarbij maximaal vier leerlingen per begeleider les krijgen. Elke leerling heeft een individuele leerlijn en van elke les wordt een verslag geschreven. Dit verslag is online beschikbaar via een inlogsysteem. Op deze manier kunnen de ouders, de school en eventueel andere zorgpartijen goed in de gaten houden wat er tijdens de lessen wordt behandeld en op welke manier.

Wij hopen hiermee tegemoet te komen aan de wens voor bijles die wij van verschillende ouders hebben gehoord.

Met vriendelijke groet