Vrijdag 6 maart 2020

Beste ouders en/of verzorgers,

Het aantal besmettingen met het coronavirus in Nederland neemt langzaam toe. Ook een aantal Amsterdammers is besmet geraakt. Zij hebben milde klachten en blijven thuis. We begrijpen dat veel ouders en verzorgers vragen en zorgen hebben. Met deze brief geven we antwoord op de meest gestelde vragen.

Wat kan ik zelf doen?
De belangrijkste maatregelen die u zelf kunt nemen om besmetting met het coronavirus te voorkomen zijn:
·         Was uw handen regelmatig;
·         Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog;
·         Gebruik papieren zakdoekjes.

Mijn kind gaat naar school. Moet ik voorzorgsmaatregelen nemen?
Nee, uw kind kan gewoon naar school. Er zijn geen extra voorzorgsmaatregelen nodig.

Worden scholen in Nederland gesloten?
Er is momenteel geen aanleiding om scholen te sluiten. Kinderen die niet ziek zijn kunnen gewoon naar school. Kinderen die terug zijn gekomen uit een gebied waar het coronavirus heerst en nu verkoudheidsklachten of koorts hebben, moeten thuisblijven om uit te zieken en om anderen niet te besmetten.

Vormen kinderen een speciale risicogroep voor het coronavirus?
Op dit moment krijgen kinderen bijna nooit klachten van het nieuwe coronavirus. Kinderen zijn dus geen speciale risicogroep.

Wat moet ik doen als ik (of mijn kind) ziek word?
Als u alleen verkouden bent of koorts heeft, kunt u thuis uitzieken en hoeft u de huisarts niet te bellen. Als u koorts en luchtwegklachten heeft en u bent in een gebied geweest waar het coronavirus op dit moment heerst, belt u dan de huisarts. Uw huisarts overlegt met de GGD of een test bij u nodig is.

Ik ben zwanger, moet ik me extra zorgen maken?
Nee. We zien dat infectie met het virus hetzelfde verloop heeft als bij vrouwen die niet zwanger zijn. Voor zover bekend is er geen verhoogde kans op een miskraam of aangeboren afwijkingen door infectie met dit virus.

Wat gebeurt er als iemand besmet is?
Als er iemand besmet is of als er een vermoeden van besmetting is, dan worden de contacten in de directe omgeving van de persoon onderzocht. Als het nodig is dan wordt de persoon in thuisisolatie geplaatst om te voorkomen dat het virus zich verder verspreidt. Het is niet nodig en niet mogelijk om iedereen te testen: de GGD beslist wie daarvoor in aanmerking komt.

Wilt u meer weten?
Heeft u nog vragen of wilt u meer informatie? Dan staat hier de meest actuele informatie van het RIVM:
Voor aanvullende vragen is een landelijk informatienummer beschikbaar: 0800-1351.